Voor veel bedrijven zorgt de Coronacrisis ervoor dat hun huidige businessmodel niet langer voor genoeg inkomsten zorgt om het hoofd boven water te houden.
Zo’n noodsituatie zorgt ervoor dat je je huidige manier van zaken doen (tijdelijk) radicaal moet omgooien om tóch voor inkomsten en klantenbehoud te zorgen. In dit thuiswerkcollege bespreken we drie manieren om je businessmodel aan te passen: 1. digitaliseren, 2. beschikbare middelen anders inzetten en 3. bestaande producten coronaproof aan de man brengen.
1. Digitaliseren
De meest voor de hand liggende oplossing is: digitaliseren. Je producten en diensten (deels) digitaal aanbieden en zorgen voor online zichtbaarheid. Misschien stond dit punt altijd al op de agenda voor jouw organisatie, dus deze crisis zorgt voor een extra impuls om er snel mee aan de slag te gaan.
De digitale klantbeleving
Dé expert die verstand heeft van customer experience in een digitale wereld is auteur en keynotespreker Steven van Belleghem. Steven stond op het podium bij ons seminar Forward Thinking Leadership en legde in een half uur uit hoe klantrelaties eruit zien in de high speed digitale wereld. De samenvatting van zijn college kun je hieronder terugkijken.
Welke marketingstrategie kies je nu?
Steven ziet dat veel bedrijven zich in deze Coronacrisis afvragen wat nu de juiste (online) strategie is als het op marketing aankomt. Wat is slim om te doen? Waar zet je op in om je product of dienst nu én na de crisis aan de man te brengen? Daar geeft hij antwoord op in dit artikel.
Van offline naar online: mooie voorbeelden
Bedrijven die snel en succesvol zijn omgeschakeld naar een online variant van hun business:
Kerken en gebedshuizen moesten noodgedwongen sluiten, maar gelukkig kunnen zij hun mensen toch nog bereiken door het streamen van hun diensten.
Logistieke scaleup Redjepakketje heeft samen met bloemenkwekers en een groep vrijwilligers binnen 24 uur Redjeboeketje.nl uit de grond gestampt, een platform waar je bloemen kan bestellen voor ouderen. Zo help je ouderen én de bloemenkwekers die dreigen om te vallen.
Lokale food-ondernemers verenigen zich bij SupportYourLocals en stellen pakketten samen met hun producten die je online kunt bestellen en laten bezorgen. Ook is in snel tempo het platform etenover.nl opgezet om lokale ondernemers van hun voorraden te verlossen.
Verder zijn er talloze mensen die hun beroepen nu via videoverbindingen uitvoeren: psychologen en coaches voeren hun gesprekken via videoverbinding, fysiotherapeuten geven consults op afstand en makelaars nemen hun potentiële klanten mee naar bezichtigingen via live video.
2. Beschikbare middelen anders inzetten
Kan jouw product of dienst niet online? Dan moet je creatief omspringen met alles wat je in handen hebt en een nieuwe manier vinden om ze in te zetten.
Waar kunnen (de grondstoffen van) jouw producten nog meer voor gebruikt worden?
Waar hebben jouw klanten (of mensen in het algemeen) in deze crisistijd behoefte aan? Hoe kan jouw bedrijf daarin voorzien?
Kun je jouw dienst wél inzetten bij een andere doelgroep of branche dan die je gebruikelijk dient?
Waar zijn jouw medewerkers nog meer goed in? Hebben ze andere skills of eigenschappen die waardevol zijn? Zijn ze bijvoorbeeld sociaal, communicatief of goed in problemen oplossen? Bedenk samen waar je dat voor in kunt zetten!
Voorbeelden uit de prakrijk
Er zijn een hoop bedrijven die de afgelopen weken lieten zien hoe je met bestaande middelen nieuwe oplossingen, producten en diensten creëert. Lees deze gave voorbeelden en kijk ook even Steven's video van afgelopen week terug.
Om een Brabants ziekenhuis te ontlasten, bouwt een Van der Valkhotel aan de overkant van de weg drie hotelkamers om tot verloskamers.
Elon Musk heeft woensdag de fabriek van Tesla in Fremont op een laag pitje moeten zetten op last van de autoriteiten, maar nu biedt hij in een tweet aan om beademingsapparatuur te gaan maken, zodra de gezondheidszorg daar behoefte aan heeft.
3. Zorg dat klanten je product tóch kunnen kopen
Dat lijkt misschien vreemd, maar steeds meer ondernemingen vinden manieren om de ‘fysieke’ beleving alsnog aan te bieden. Een paar mooie voorbeelden:
In de VS hebben diverse bioscopen de drive in cinema weer nieuw leven in geblazen. Een oud concept, maar wél helemaal coronaproof. En een kans om toch mensen op een avondje uit te trakteren.
T-Mobile maakte haar fysieke winkels helemaal social distance proof. Een andere manier van winkel-inrichting die veilig is voor klant en voor medewerkers.
Jumbo heeft in een ziekenhuis in Den Bosch een pick up-point geopend voor zorgmedewerkers.
En nog een mooie laatste afsluiting in dit thema: de ouderen uit het Sunny Side Carecenter in Minnesota lieten hun wekelijkse bingo niet van zich afpakken en bedachten deze oplossing:
Je hele team zit thuis. Communiceren is lastiger en je weet niet precies wat iedereen dagelijks doet. Moet je er meer bovenop gaan zitten? Of juist loslaten? Verder lezen
Wow… Wat was dit een geweldige dag.
Fantastische sprekers, geweldig publiek en inzichten die er écht toe doen. In dit blog vind je een kleine terugblik. Verder lezen
In deze aflevering hoor je hoe marketing en klantgerichtheid eruit zien in tijden van crisis én welke strategieën belangrijk zijn na de crisis. Verder lezen
We voorzien onze site van cookies zodat we hem nog beter kunnen maken. Voor jou!
Steven van Belleghem Live zien?
Op 7 november is Steven zijn seminar Customer Champions