Hoe falen je team beter maakt (en zorgt voor innovatie)

Hoe falen je team beter maakt (en zorgt voor innovatie)

Wie wil innoveren, moet durven falen. Maar niet elke fout is effectief. Daarom onderscheidt Harvard professor Amy Edmondson 3 soorten falen. Welke kun je het best vermijden, wat is The Right Kind of Wrong en hoe zorg je ervoor dat jouw team alleen slim faalt? We leggen het je uit.

Maar laten we beginnen met zeggen: Amy Edmondson komt naar Nederland! Ze is niet alleen dé nummer 1 leiderschapsdenker ter wereld, dé koningin van de psychologische veiligheid en dé Harvard professor leadership and management. Ze schreef óók The Financial Times business book of the year 2023: The Right Kind of Wrong, The Science of Failing Well.

3 soorten falen – en hoe je er effectief mee omgaat

Goed, 3 faalsoorten dus: basaal, complex en intelligent.

#1 Basaal falen (=fouten)
Iedereen in je organisatie weet hoe het moet en tóch gaat het proces verkeerd. Doordat het routine is geworden, bijvoorbeeld. Of doordat iemands aandacht verslapt.

#2 Complex falen (=ongelukken)
Bij deze mislukkingen komen verschillende factoren of kleine missers ongelukkig samen, ondanks de bekende context. Los van elkaar is er niet veel aan de hand, maar samen ontstaat The perfect storm.

#3 Intelligent falen (=ontdekkingen)
Intelligente fouten zijn het resultaat van doelbewust uitproberen, om een nieuw terrein te verkennen. Je wilt innoveren, je onderzoekt nieuwe mogelijkheden en je experimenteert.

Kortom, intelligent falen is positief. Maar basaal en complex falen wil je mijden.

Zo beperk je basale fouten

Doen:

  • Zorg ervoor dat je de basis in je organisatie op orde hebt.
  • Maak heldere checklists, duidelijke procedures en zorg voor goed getrainde medewerkers.
  • Ging er iets mis? Praat er open over, vraag door en probeer het te begrijpen.

Vooral niet doen:

  • Verwijten maken: basale fouten zijn onnodig, maar niet opzettelijk.



Zo beperk je complexe ongelukken

Doen:

  • Frame complexe situaties helder: wie weet dat een situatie nieuw of complex is, is automatisch alerter op subtiele signalen dat er misschien iets misgaat.
  • Wees je ervan bewust dat in onzekere of roerige situaties van alles kan gebeuren. Anticipeer daarop en reageer direct als er iets misgaat.
  • Luister naar je medewerkers. Twijfelen zij ergens over, maken ze zich zorgen of zien ze beren op de weg? Neem het serieus. Liever vals alarm dan een alarmerende mislukking.

Vooral niet doen:

  • Anderen de schuld geven, overreageren of het ongeluk verstoppen. Complexe missers staan niet op zichzelf: onderzoek wat er misging en leer ervan.

En zo faal je intelligent (3 stappen)

Intelligente mislukkingen wil je juist wél. Ze zorgen voor innovatie en groei. Maar hoe krijg je het voor elkaar? Nou, zo:

Stap 1. Weet waar je naartoe werkt
Stel: je wilt een nieuwe dienst bedenken, een nieuw product in de markt zetten of een betere werkwijze ontwikkelen. Zoek dan eerst naar een concrete kans. Doe niet zomaar wat, maar experimenteer doelgericht.

Stap 2. Doe je huiswerk en blijf nieuwsgierig
Wat weet je al? Wat is eerder geprobeerd? Herhaal geen mislukkingen, maar zorg ervoor dat je pogingen weldoordacht en nieuw zijn. Test vervolgens snel, kleinschalig en goedkoop. En gebruik de uitkomst in je vervolgstappen.

Stap 3. Vier mislukkingen
Laat je niet uit het veld slaan door een mislukking: je weet nu wat niet werkt! Je bent een stap dichter bij je doel. Dat is een feestje waard, toch?



Donderdag 30 mei: Amy Edmondson in Leusden

Leren van fouten, innoveren én excelleren: het kan alleen in een omgeving waarin mensen fouten durven maken en toegeven. Omdat ze zich veilig voelen. En weten dat ze niet de schuld krijgen van teleurstellende resultaten.

Hoe creëer je zo’n cultuur? En hoe reageer je effectief op risico’s en mislukkingen? Amy Edmondson leert het je op donderdag 30 mei.

Het resultaat: een nog beter presterend team, dat ook nog eens fouten durft te maken! Wie wil dat nou niet?     

Daar wil ik bij zijn!

Lees ook