Simon Sinek: Het runnen van een bedrijf is als een infinite game
Leiders met een infinite mindset bouwen organisaties die sterker, innovatiever en inspirerender zijn. Maar wat is daar voor nodig? Lees hier meer.Verder lezen
Op 4 november was leiderschapsdenker Simon Sinek in Nederland voor het seminar Purpose Driven Leadership. Sinek is op tournee door Europa, en doet in Amsterdam zijn meest uitgebreide keynote van al zijn Europese optredens. Journalist en presentatrice Nadia Moussaid interviewde Sinek op het podium over de essentie van goed leiderschap. Wij delen vier inzichten uit het interview.
Sinek: ‘Mijn blinde vlek als leider? Ik kan erg direct reageren. Als iemand mij iets vertelt, ben ik soms te snel met het geven van een antwoord. Dan is het uit mijn systeem en ben ik weer relaxed. Het probleem is dat anderen weer reageren op mijn reactie. Ik moet leren om mijn reacties voor mezelf te houden, er over na te denken en later op terug te komen. Een gesprek over strengths, weaknesses and blind spots is interessant, maar – sinds het ontwikkelen van een infinite mindset – ben ik gestopt dit te beoordelen als goed of fout, óf als sterk of zwak. Het hangt volledig af van de situatie. In de oude situatie beoordelen we zelfverzekerdheid als een sterke eigenschap, maar het kan ook als arrogant worden gezien. (…) Ik heb jaren gedacht dat ‘chronisch ongeorganiseerd’ een van mijn zwakste eigenschappen was. Als ik een goede ondernemer was geweest, had ik bij het krijgen van een visitekaartje tijdens een netwerkborrel, nog díe avond - of zeker de volgende ochtend – contact opgenomen. Helaas raakte ik visitekaartjes altijd meteen kwijt. Twee weken later vond ik het visitekaartje terug en belde ik de mogelijke nieuwe klant. Ze bleken juist nóg liever met mij samen te werken, omdat ze dachten dat ik het druk had gehad in de tussentijd.’
Sinek: ‘Ik geloof niet dat iemand een expert in leiderschap is, want we zijn allemaal studenten die blijven leren. Sommigen van ons zijn al iets verder dan anderen, maar het is voor iedereen een blijvend leerproces. Elke dag moet je proberen een betere leider te zijn. Elke leider die ik bewonder - sommigen van hen hebben bijzondere dingen bereikt – hebben één ding gemeen: ze zijn nieuwsgierig. Hoeveel kennis ze ook hebben of hoeveel ze al bereikt hebben: ze weten dat er altijd meer te leren valt. Richard Branson, Elon Musk of andere bekende leiders: ze zijn allemaal krankzinnig nieuwsgierig.’
Sinek: ‘Het vergt veel tijd, oefening en trial and error om je why scherp te krijgen. Ik ben bevoorrecht dat ik een aantal hele grote leiders heb mogen ontmoeten. Velen denken dat het niet nodig is om terug te gaan naar het proces van het vinden van hun why. Omdat ze denken dat iedereen in hun organisatie de why van het bedrijf al kent. Bijna elke organisatie met succes verzaakt in de why. Daarom is het erg belangrijk om je why op te schrijven, te delen en uit te stralen met alle mensen die bij het bedrijf werken. (…) In dit document benoem je nooit je doelen of producten, want dat is niet inspirerend en roept medewerkers niet op om bij te dragen aan iets wat groter is dan henzelf.’
Sinek: ‘Het is niet mogelijk om mensen te dwingen om een leider te zijn. Of om hun why te vinden. Je moet het zelf willen. Het belangrijkste criterium om een leider te zijn, is dat je er een wíl zijn. Ik heb vrienden die zoekende zijn, of worstelen over hun why. Ik hou van ze, maar het is niet mijn reis. Wanneer ze hun why willen vinden, moeten ze het aan mij vragen. Ik ga niks forceren of ze overtuigen dat ze ernaar op zoeken moeten gaan, maar áls ze om hulp vragen zeg ik volmondig ‘ja’. Dan zal ik ze de stappen uitleggen en vertellen over de obstakels die ze tegenkomen.’
Simon Sinek is één van de belangrijkste leiderschapsdenkers van onze tijd. Hij studeerde af als cultureel antropoloog. In Amerika werkte hij o.a. bij 2Ogilvy & Mather en richtte in 2002 zijn eigen bedrijf Sinek Partners op. Hij kreeg al vrij snel door dat ‘Why?’ het missende puzzelstukje is in veel bedrijven. Hij schreef hierover het boek Start with why, dat binnen no-time een wereldwijde bestseller werd. In zijn boek omschrijft hij een eenvoudig maar krachtig model om te komen tot inspirerend leiderschap.
In 2009 trok hij wereldwijde aandacht met zijn TED Talk over leiderschap. Die werd meer dan 45 miljoen keer bekeken en belandde in de top-3 meest bekeken TED Talks aller tijden. In 2016 ging opnieuw een van zijn video's viral: 'Millennials at the workplace'. Deze video over leidinggeven aan millennials werd meer dan 200 miljoen keer bekeken.