15 vragen om frustrerende situaties op je werk te doorbreken

15 vragen om frustrerende situaties op je werk te doorbreken

Dwaalt de vergadering weer af? Loopt een discussie vast? Word je niet gehoord? Allemaal situaties die de meeste mensen dagelijks tegenkomen op werk. Frustrerend! Wat doe je daaraan? In dit blog lees je de oplossingen van een wereldkampioen.

Sharon Kroes is voormalig Nederlands, Europees én Wereldkampioen debatteren. Hij weet als geen ander hoe je frustrerende en vastlopende situaties in gesprekken verbaal pareert.

De beste manier om deze situaties te doorbreken volgens Sharon: met een vlijmscherpe vraag. Hij geeft je 15 vragen voor 15 frustrerende situaties.

15 vlijmscherpe vragen

1. Jouw idee wordt niet gehoord
Walst je baas of collega met management-blabla over jouw idee heen? Reageer niet op holle woorden. Vraag: “Los daarvan, wat is nu je concrete bezwaar?”

2. De klant wil (meer) korting
Verkopen is vertellen wat iets opbrengt. Dat scheelt vragen over kosten. Stelt de klant toch de kortingsvraag, vraag dan: “Waarom wilt u korting?”

3. De vergadering gaat weer nergens over
Is de vergadering een lanceerbasis voor ongeleide projectielen, met de voorzitter als slechte raketgeleider? Vraag iedereen: “Wat is het doel?”

4. Je stuit op weerstand
Jouw idee of inbreng wordt direct afgefakkeld met een van de antwoorden uit de weerstands-top-3: “Kan niet”, “Mag niet” of “Doen we al”. Doorbreek de weerstand door te vragen: “Wat wil je bereiken? Wat hindert je daarin? Hoe los je dat op?”

5. Je vraag wordt niet beantwoord
Krijg je antwoord op een vraag die je niet stelt, herhaal je vraag. Nog geen goed antwoord? Zeg: wat is er onduidelijk aan mijn vraag?

5. Mensen maken zich er makkelijk vanaf in een meeting
Afschuiven is volkssport nr. 1 zodra medewerkers het moeilijk krijgen. Houd de aap op de juiste schouder en stel de vraag: “Wat is jouw eigen voorstel?”.

7. Je baas/collega kickt puur op status
Heb je een collega voor wie de stoel belangrijker is dan zijn doel? Pak een zaag en stel met lef de vraag: “wat is je toegevoegde waarde?”

8. De meeting draait uit op een kleine oorlog
Denk jij ook wel eens: dit is geen meeting, dit is een match! Blijf niet toekijken en vraag simpelweg: “welk probleem willen we hier oplossen?”

9. Je argumenten komen niet aan
Als 'nou en...' de enige reactie op je argumenten is, stop dan direct met praten. Vraag wat de ander wél belangrijk vindt. Samen word je wijzer.

10. Je zit tegenover een gesloten boek
Moeilijk om andermans gedachten te raden? Vraag: “Wat heb je nodig?” Je kunt vervolgens altijd nog zelf beslissen of je meewerkt. Een dialoog maakt alles veel eenvoudiger.

11. Een medewerker pakt geen verantwoordelijkheid
Vraagt een medewerker vaak “wat moet ik doen?” Antwoord dan: “Wat wil je zelf doen?” Anders leert iemand nooit om zelf verantwoordelijk te zijn.

12. Iemand houdt een vaag verhaal vol jargon
Spreekt de baas onbegrijpelijke taal? Vraag om een bijsluiter: “Wat is je doel, je doelgroep en wat gaan we doen?” En niet onbelangrijk: bespreek de bijwerkingen.

13. Je baas/collega is een koele kikker
Heeft je baas of collega de gevoelstemperatuur van een visstick? Ontdooien lukt alleen met warme woorden. Eis geen empathie, maar vraag wat hem of haar drijft.

14. Iemand blijft maar roepen zonder boodschap
Heb je een collega met het sjoelbaksyndroom? Steeds harder roepen zonder te scoren. Stel de vraag: “Wat is in 1 zin je boodschap?” Klaar!

15. Je deskundigheid wordt in twijfel getrokken
‘Witteboorden-agressie’ = met opzet twijfelen aan iemands kunde. De oplossing is om te zeggen: “Ik begrijp je vraag, maar eerst dit: wat vind je van mijn voorstel?”

Sharon Kroes staat op het podium tijdens het seminar Psychologie van het Overtuigen. 

Meer slimme tips