Als leider wil je werken AAN de toekomst. Maar hoe doe je dat precies? Door te werken MET de toekomst! Oftewel: door jonge mensen bij je plannen te betrekken. Door GenZ-ers echt een stem te geven. Zij zijn immers je klanten en medewerkers van de toekomst.
Gelukkig zijn er slimme jongeren met een frisse blik die op niveau met je meedenken.
Melati is één van de meest indrukwekkende jonge changemakers van dit moment. Zo kreeg ze op 12-jarige leeftijd voor elkaar dat plastic tasjes op Bali wettelijk verboden werden. Geen typefout: ze was 12 (twa-lef)
Melati leidt een netwerk van jonge changemakers over de hele wereld die geweldig werk doen om onze planeet mooier te maken en ingewikkelde problemen op te lossen. Die kennis over changemaking brengt ze ook naar bestuurskamers.
Extreem waardevol!
Twee tips van Melati: 1) Wat je NIET moet doen = youthwashing. 2) Wat je WEL moet doen = (écht) samenwerken.
#1 NIET doen = Youthwashing
"Youthwashing is het nieuwe greenwashing"
Veel bedrijven maken zich schuldig aan Youthwashing. Dat is: pronken met het betrekken van jonge mensen, maar alleen voor de bühne. Niet met het doel om echt iets te veranderen.
Kijk hier:
Haar advies. Geen tijd meer stoppen in dat zoveelste inspiratie-event met jongeren. Geen student laten 'meekijken in een bestuursvergadering'. En dat dan afsluiten met een persmomentje. Of een Tiktok.
Veel te oppervlakkig. "We doen het niet voor het podium en het applaus", aldus Melati.
"We doen het om een nieuw geluid te laten horen. We willen impact maken."
#2 WEL doen = (écht) samenwerken
Melati is ook duidelijk over wat je dan wél moet doen: betrek jonge mensen ook achter de schermen - voor en na dat event - zodat ze op een veel dieper niveau kunnen samenwerken:
Hoe dan?
"Nodig ons een middag uit op kantoor, deel je roadmap met ons en vraag welke kansen we zien."
"Laat ons het voortouw nemen als je het nieuwe narratief van je bedrijf of project gaat opstellen"
"Betrek ons structureel bij de implementatie, zodat we samen voor die verandering kunnen zorgen. We hebben elkaar hard nodig."
Dat Tony's Chocolonely wereldwijd impact maakt hoeven we je niet te vertellen. Hoe gaat de weg naar 100% slaafvrije chocolade en wat kun jij ervan leren? We maakten alvast een tijdlijn met 10 lessen > Verder lezen
Anita Elberse is de meest succesvolle onderzoeker naar strategieën om van mensen en bedrijven een merk te maken. Welke 3 lessen kan je van haar leren? Verder lezen
In de nieuwe versie van Influence, voegt Cialdini een zevende principe toe: Unity (Eenheid). In dit blog 3 video's waarin de kracht van Unity centraal staat. Verder lezen
We voorzien onze site van cookies zodat we hem nog beter kunnen maken. Voor jou!