10 inzichten uit Purpose Driven Leadership met Simon Sinek
Hoe bouw je een organisatie die primair wordt gedreven door Purpose? 10 inzichten die opvielen, inspireerden en waar je direct mee aan de slag kan.Verder lezen
Lex Hoefsloot (CEO & co-founder) en Maijke Receveur (Chief Organisation Officer) van Lightyear schudden de autowereld momenteel op met hun Lightyear One: de elektrische auto die zichzelf kan opladen met zonne-energie. Dagvoorzitter Ronnie Overgoor ging tijdens het seminar Purpose Driven Leadership op 4 november met ze in gesprek. Wat zijn de key learnings van deze young entrepreneurs?
Het begon zeven jaar geleden, met een clubje studenten aan de TU Eindhoven. Hoefsloot: ‘We deden in die tijd het rekenwerk naar de mogelijkheden van een elektrische auto op zonne-energie. Cijfers liegen niet en vertelden ons dat het mogelijk was, terwijl iedereen in de wereld ons juist zei dat het onmogelijk zou zijn. Wij hadden vertrouwen in de getallen en dachten: dit moet ons gaan lukken.’
Lightyear is in 2,5 jaar uitgegroeid naar een bedrijf met 150 medewerkers. Receveur: ‘We bouwen niet alleen een auto, maar ook een organisatie. Het was een rocky road, maar gelukkig hadden we hier vooraf al goed over nagedacht. Bij vooruitstrevende bedrijven wereldwijd zagen we dat cultuur en waarden erg belangrijk zijn voor groei en ontwikkeling. Het biedt een richtlijn voor een bedrijf, zonder veel structuren of zelfs hele duidelijke processen te hebben. Een sterke bedrijfscultuur zorgde ervoor dat we nu hier staan, maar we hielden te lang vast aan een cultuur zonder hiërarchie. Bij Lightyear koppelen we nu – in bepaalde mate - hiërarchie aan structuur en dat werkt voor ons. Het bleek een positieve impuls te zijn voor de creativiteit binnen de organisatie. We blijven natuurlijk altijd vasthouden aan onze sterke bedrijfscultuur. Ik verwacht dat we in twee jaar verdubbeld zijn in het aantal collega’s.’
Wat is de purpose van Lightyear? Receveur: ‘Onze purpose is verweven met onze bedrijfsmissie: schone mobiliteit voor iedereen. Je moet ergens starten, dus focussen we op het bouwen van de auto om onze missie te verwezenlijken.’ Hoe bouw je een innovatief bedrijf? Hoefsloot: ‘Allereerst denk ik dat het vanzelf komt. Het tweede punt is dat we ons steeds moeten blijven afvragen 'waarom'. Om altijd te begrijpen wat de fundamentele redenen zijn waarom we iets doen. Je moet de kansen pakken die er liggen en de belangrijke punten zien te verbinden. Als je iets wil en iets gelooft, weet je niet waar het zal eindigen. Embrace the opportunities!’