7 dingen die je nog niet wist over 'motiveren'
Wat motiveert mensen om beter te presteren? Dan Ariely deed er een aantal studies over. Dit zijn de belangrijkste 7 inzichten over motiveren.Verder lezen
Welke unieke kwaliteit onderscheidt exceptionele leiders van gewone leiders? Op 28 september hebben de grootste leermeesters ter wereld aan ruim 3300 gasten inzicht gegeven in vooruitstrevend leiderschap. Een van de beste inzichten van die dag was de toelichting van onderhandelexpert Dan Shapiro op ‘The Power of Appreciation’.
De hoofdgast van de dag was Barack Obama, maar in de wandelgangen werd ook gefluisterd over de komst van Dan Shapiro, een van 's werelds meest gevraagde experts op het gebied van menselijke relaties. Hij kent cruciale hulpmiddelen om effectiever samen te werken, te communiceren en te innoveren. Met een warm, Nederlands ‘goedemiddag’ zet hij direct de toon voor zijn sessie. Dan: ‘Het is niet 'you versus me', het is 'us versus the problem'. Dit is een van de dingen die ik in jouw hoofd wil plaatsen bij jouw volgende onderhandeling.’
Dan spreekt met name over het Tribes Effect, het ‘ik versus jij’-denken. Dit moet je hoe dan ook weten te vermijden tijdens elke onderhandeling. Dan: ‘we raken overtuigd van een bepaalde mindset en dat is in elk gesprek extreem problematisch. Ik noem die mindset: The Tribes Effect. Dit effect draait om drie karakteristieken: adversarial – me versus you, self-righteous – I’m right and you are wrong and crazy and insular – I defend my case, close my ears to everything you say. Overal ter wereld zien we dit gebeuren en dat is geen toeval: het is het veranderende systeem van de wereld en de manier hoe we daar op reageren. Dat is de kern van het probleem, maar veel belangrijker: hoe lossen we dit op?’
Hoe overbruggen we deze verdeeldheid – zakelijk én privé? Dan: ‘Het draait allemaal om The Power of Appreciation: door oprecht iemands perspectief te begrijpen, door waarde in het perspectief van de ander te vinden en door te communiceren. Dat is ‘appreciation’. Dan legt uit dat juist op het moment dat we in een onderhandeling of gesprek bijna smeken om iemands waardering, de andere partij dit niet wil geven. ‘Het is een hele grote uitdaging om iemand te leren waarderen: ‘it’s the hardest thing to do, when you are doing it right.’ Maar het is wel je krachtigste wapen om een gesprek te beïnvloeden.’
Dan gaf zijn publiek een huiswerkopdracht mee: ‘als je vanavond naar huis gaat, waardeer dan eens de ander zoals je het nog nooit eerder hebt gedaan. Doe het bij iemand van wie je houdt of ‘gewoon’ een contact via twitter. Maar als er vandaag 3000 mensen zijn die hun waardering voor een ander uitspreken, dan maakt dat oprecht een verschil in de wereld.’