Bonusmateriaal: Consistentie en Sociaal Bewijs
Alle video's, handouts, artikelen en tekeningen van het blok consistentie en cociaal Bewijs uit het seminar Psychologie van het Overtuigen met o.a. Robert Cialdini.Verder lezen
Welkom bij het bonuspakket vol extra materiaal uit het seminar de Psychologie van het Overtuigen met Robert Cialdini.
In dit deel van het bonuspakket gaat over de principes van:
Deze video's zijn exclusief voor deelnemers aan het seminar. De deelnemers hebben het wachtwoord per e-mail ontvangen. Deze video's blijven online tot vrijdag 23 december 2022.
Robert Cialdini over wederkerigheid en schaarste
https://vimeo.com/denkproducties/cialdini3
Jitske Kramer over betere besluiten en sterkere teams
https://vimeo.com/denkproducties/kramer
Onze huistekenaar Monique van Rooyen maakte deze mooie getekende samenvatting van wederkerigheid & schaarste:
Je kunt deze tekening hier downloaden.
Mensen die niets teruggeven aan de mensen die eerst aan hen hebben gegeven worden in de meeste culturen hebzuchtig of ondankbaar genoemd. Niemand wil dat etiket hebben. Daarom zeggen mensen "ja" tegen degenen die ze iets verschuldigd zijn. Dat is de reden waarom we eerst moeten geven om daarna pas te kunnen nemen. Of het nu om informatie, voordeel, of wat dan ook gaat. Mensen vinden het prettig om terug te geven.
Maar... In de praktijk redeneren de meeste businessmodellen andersom. Terwijl eerst geven essentieel is. Wederkerigheid wordt versterkt als:
Vaak zeggen mensen dingen zoals: "geen probleem, ik zou het voor iedereen gedaan hebben". Dat kun je beter vervangen door "dat is wat we hier in deze organisatie voor elkaar doen", of: "jij zou het zelfde voor mij doen". Dat vergroot de kans op wederkerigheid aanzienlijk".
Mensen willen meer verkrijgen van hetgeen ze minder hebben. Breng wat jouw product uniek maakt, de zeldzaamheid of de afnemende beschikbaarheid, als eerste onder de aandacht in relatie tot je aanbod.
De belangrijkste reden dat schaarste werkt is verlies aversie. Mensen geven de voorkeur aan keuzes die verlies voorkomen, t.o.v. keuzes die winst opbrengen. Wijzig "nieuw" in je advertenties in de tekst "kijk, wat je tot nu toe gemist hebt".
4 lessen uit de presentatie van Jitske Kramer:
Veel dank aan onze blogger Daniel Zwiers voor het verzamelen van deze tips & inzichten.
En... hier vind je de handouts van Jitske Kramers presentatie.
Dit is echt 'the wisdom of the crowd: alle tips van alle deelnemers voor jou gebundeld. Pak je eigen tip eruit en laat je inspireren door die van anderen!
Dat kan hier: