'Door MBA in één dag ben ik verslaafd geraakt aan nieuwe dingen leren'
Oud MBA in één dag deelnemer Marc Yzer aan het woord.Verder lezen
MBA in één dag van Ben Tiggelaar weer op de agenda.
We hebben Ben kort geïnterviewd over de inhoud van deze dag om je kennis bij te spijkeren.
Lees het blog en je komt meer te weten wat je kan verwachten!
In 2019 deden we de laatste editie van MBA in één dag. Althans: dat dachten we toen. Na meer dan 20.000 deelnemers was ons idee: “Iedereen die wilde komen is nu wel geweest”.
Maar we hadden het mis. Want iedere week bleven er vragen binnenkomen. De één had een collega die graag een keer wilde komen. De ander had het zelf op het verlanglijstje staan. Zo had iedereen zijn of haar redenen om nog een keer naar MBA in één dag te willen komen.
Daarom hebben we op zeker moment de koppen bij elkaar gestoken en waren we er snel uit: MBA in één dag is terug!
Als ik naar de evaluaties van deelnemers kijk, dan zie ik twee hoofdlijnen:
Het bijzondere is: deze twee groepen kijken anders naar MBA in één dag en halen er ook andere dingen uit. Dat vind ik mooi.
Kijk: MBA in één dag ging én gaat over vier grote thema’s: leiderschap, organisatie, strategie en verandering. Daar is veel over gezegd en geschreven. Dit seminar haalt de meest praktische en meest fundamentele ideeën over die gebieden naar boven.
Daarin zit zeker overlap met de seminars die we eerder deden. Als je me om een percentage vraagt, dan zou ik zeggen maximaal 40%. En de overlap die we hebben, zijn nou nét de onderwerpen die je best nog wel een keertje mag horen.
Maar er zijn natuurlijk ook actuele thema’s. Daarom gaan we per blok in op één hot topic. Dat zijn thema’s en vragen die op dit moment spelen in veel managementteams. Van inclusief leiderschap tot psychologische veiligheid. Daarmee is de aankomende editie helemaal up-to-date en misschien wel sterker dan ooit.
Ik ben enorm gefascineerd door de menselijke kant van innovatie. Hoe stimuleer je de creativiteit van jezelf en van anderen? Wat is er nodig om nieuwe technologieën positief toe te passen? Hoe creëer je een klimaat in je bedrijf waarbinnen mensen durven experimenteren en veranderen?
Dat soort vragen zijn volgens mij essentieel en in veel bedrijven onderbelicht. Het gaat hier om de kern, om het hart van innovatie. En niet de technische kant, maar de menselijke kant. Die mag en moet meer aandacht krijgen.
Ik heb heel veel geluk... Ik moet, of beter: ik mág me elke week verdiepen in nieuw materiaal. Bijvoorbeeld voor mijn column bij NRC. Daarvoor houd ik, samen met mijn researchers, in de gaten wat er speelt op het gebied van onderzoek en in de managementliteratuur. Bovendien: door mijn lezingen en onderwijs word ik voortdurend geconfronteerd met echte vragen uit de praktijk. Ook dat helpt enorm en stimuleert me om elk nieuw inzicht meteen superpraktisch te maken.
Wil jij deze editie van MBA in één dag niet missen? Kom dan naar het Beatrix Theater in Utrecht!